MEDLEMS- OG INFORMASJONSBREV Mai 2016

SHUTKA BRASS

Vår pågående aktivitet, musikkskolen for Rombarn i Shutka består, og hver høst kommer nye barn for å lære seg å spille et instrument. Samtidig fortsetter de som var med fra begynnelsen, og møter til spilletimer og samspill. På min reise til Makedonia denne vinteren gikk turen nesten direkte fra flyplassen og til musikkskolen i Shutka, etter en kort tur innom hotellet. Det er fullt og litt hektisk program på slike turer, men det er hyggelig og oppmuntrende å se hvordan arbeidet går!

Professorteamet vårt har utviklet og justert metodikken sin gjennom disse fire årene. De slipper også til stadig yngre elever, inspirert av egne observasjoner av norsk metodikk gjort da de var på besøk i Norge. Elevene i Shutka er ivrige, noe jeg får oppleve hver gang jeg er der. Stabiliteten på oppmøte kan svinge noe, og de har sine egne utfordringer. De er veldig få fullfører High School, så våre professorer oppmuntrer og stimulerer elevene alt de kan til å fullføre skolegangen. Uansett har de et sosialt felleskap hos oss, og de lærer mye utover musikken.

De nye elevene ser med store øyne på de eldre som spiller morsomme ting sammen, og de eldste støtter og hjelper til med de nye. Denne vinteren var det blant annet en liten jente på åtte år som begynte å spille horn, og jeg fikk være med Nikola og se hvordan det gikk. Dette er den yngste til nå. Noen tips og smil har man alltid på lur, men det som gjorde mest inntrykk, var hvordan storebror på 15 støttet og oversatte, oppmuntret og hjalp sin lillesøster. En omsorgsfull kar som selv begynte å spille baryton for et år siden.

Tirsdagen var jeg tilbake, og denne gangen hadde jeg med nyttårspakker til hver enkelt. Det er tradisjonen i Makedonia, de bruker ikke julegaver der, men alle barn får en nyttårspakke fylt av godteri, chips og gjerne noe nyttig. Vi har valgt å sørge for at alle barna i musikkskolen vår får, da vi vet at de økonomiske forholdene rundt i familiene sjelden tillater så mye ekstra. Og for oss er det bare en glede å gi dem en liten oppmuntring og premie for innsatsen. Denne dagen hadde de samspill, og de spilte igjennom Blåstoget 1 for meg. De liker disse, og jeg har fått vite at de nå er i gang med flere stykker fra Blåstoget 2.

FTM passer alltid på å invitere professorteamet på en middag, slik at de kan få oppdatert oss og orientert om utvikling, utfordringer, behov og suksesser. Det er et godt team, de er fleksible og justerer opplegget ettersom de får mer erfaring med kulturen og de ulike utfordringen hos Rom barna. De opparbeider en kompetanse som få andre har, og jeg merker at mine ideer og metoder fra min kompetanse ikke passer inn her. Men jeg kan støtte og oppmuntre dem, og de fortjener stor anerkjennelse for jobben de gjør. Dette arbeidet vokser fram fra ingenting, og nå er det blitt Shutka Brass, stabilt etter forholdene, og sakte voksende. Det er gledelig å oppleve fremgangen for hver gang vi møter dem.

PROSJEKT BLÃ…SERE

Den andre siden av FTM sitt arbeid i Makedonia er å oppmuntre og legge til rette for en god musikalsk utvikling for blåseseksjonene rundt i landet. Vi startet i Skopje, men gjør etter hvert mye også i Stip, og har så vidt startet på litt samarbeid med Ohrid og Struga. De ønsker seg ulike seminar med det jeg kan tilby når jeg er der nede, og denne gangen ønsket de seg kammermusikk med førsteklassene på Ilija Nikolovski Luj Music High School. En runde med innføring i intonasjon ble også flettet inn.

Vi tilbød også et intonasjonsseminar i Stip, og dette var de meget interessert i. Det ble noe kort tid der, men de fikk et innblikk i emnet, og ønsket seg et bredere seminar neste år, hvilket vi selvsagt vil gjøre.

Grunnen til at vi holder seminar om intonasjon er professor Tashkos erfaring fra da han med gruppen som besøkte oss i Oslo 2012. Han opplevde at dette ble lagt en mye større vekt på i Norge. Han ønsket seg dette hos på INL, og dette var noe jeg hadde lang erfaring med blant egen elever og som dirigent. De makedonske professorene er ofte veldig låst og defensive i forhold til egen metodikk, men en del yngre er veldig åpne og sultne på å heve kvaliteten på undervisning og studenter. Alt kan læres, og etter vi startet med disse seminarene , har kvaliteten på intonasjon og kammerspill steget betraktelig. Disse åpne professorene har tilegnet seg metodikk og øvelser, og videreutvikler dette med sine elever. Vi håper at alle elevene får opplæring i dette, men uansett sprer det seg. Seminaret er alltid for de yngste klassene, da det er disse som kommer fra ulike sammenhenger hvor de ikke har fokusert på dette.

MATERIELL OG BEHOV

En ekstra hyggelig ting dette året ,var at jeg fikk kjøpe Elisabeth Wulfbergs gamle Paxman horn til en rimelig penge, og jeg hadde dette med meg ned. Vår venn Lazar i Stip var blitt professor på Music High School der, men de hadde ikke instrumenter. Hans ene elev spilte på Lazars eget horn, og det var en utfordring for dem begge. Jeg har ikke sett et så strålende og overveldet smil da jeg kom med horn, noter, diverse smøreutsyr og pusteapparat, og fylte armene hans med alt sammen. Godeste Lazar visste ikke helt hva han skulle si eller gjøre, men jeg fikk en stor og god klem. Vi hadde også med ting til noen av hans kollegaer, som også var meget takknemlige. Tusen takk til Freddy Bagge og Korpsbutikken som var med og sponset dette sammen med FTM!

Noen dager senere tikket det fine bilder inn på mobilen, der han og eleven har time med det nye hornet.

Hans kollega Branko, en klarinettprofessor, tok meg med på fakultetet etter seminaret; han ville jeg skulle høre på hans elever. Det jeg ikke var klar over, var at jeg plutselig satt i en eksamensjury, og måtte gi veloverveide uttalelser til hver enkelt av 12 elever! Ikke lett når man ikke er kjent med klarinett repertoar, og i hvert fall ikke vet om eleven jukser på løp eller har de riktige tonene inne!

NETTVERK

I Skopje fikk jeg en hyggelig overraskelse. Sjefen for alle blåserne ved INL ville invitere meg på en god middag sammen med Tashko og Aleksandar, som takk for seminar og alt jeg bidrar med. Det er første gang, og det er veldig hyggelig at arbeidet og engasjementet er satt pris på utover den nære krets. Vi spiste Makedonsk tradisjonell mat, ”Skara” som er grillet kjøtt, og jeg spiste noe som vel er ”pulled beef”, hvilket var helt nydelig! Litt rakija, godt humør og samtaler på makedonsk og engelsk med folkemusikk i bakgrunnen gjorde dette til en hyggelig kveld. Litt morsomt at da bandet byttet plass med et annet, ble det nye frontet av en kjent nasjonal folkemusikksanger som dessverre hadde lite peiling på intonasjon. Jeg stusset veldig da sangeren ble liggende på septimen i stedet for oktaven, og kommentaren fra sidemann var at hun alltid lå lavt, og det ble bare lavere utover kvelden. Det var ganske raskt naturlig tid for å bryte opp selskapet! Man opplever stadig noe nytt. En hyggelig kveld var det allikevel, og fint å møte sjefen til min gode venn Tashko.

17.MAI

Dette året har vi invitert professor teamet opp til Oslo uken fra 16.mai, slik at de kan være med korpset mitt, Grindbakken Skoles Musikkorps (Gsmk), rundt i barnetoget på 17.mai. De har fått tips om å pynte seg så fint de kan, vi sørger for flagg så de kan vinke til kongen. Opplevelsen av 17.mai i Norge og barnetoget på Karl Johan er helt unikt, og vi ville gi dem denne muligheten. De skal også høre på Oslo Symfoniorkesters 17.mai konsert, og det blir spekemat på kvelden.

Resten av uken skal de besøke Kork og Operaen, Barratt Due og andre institusjoner, møte kollegaer og med fokus på korps og blåsere få input på metodikk, talentutvikling og mye annet. Vi legger de siste planene i disse dager.

GRINDBAKKEN SKOLES MUSIKKORPS SOMMERTUR 2016

Utover dette forbereder jeg sommerens store prosjekt. Korpset mitt Gsmk reiser med meg på tur til Makedonia 24.juni – 1. Juli, og vi har planlagt tre samarbeidskonserter. Vi inviterer blåseelever i Skopje, Stip og Orhid/ Struga til å være med i Gsmk på utvalgte stykker, samt bidra med noen ensembler. Shutka Brass skal også være med på et stykke, Dovregubben, som vi spilte for dem i 2014. De likte det veldig godt, og nå er tiden for dem å spille det. Det blir ellers gode og spennende erfaringer for ungdommene fra begge land til å bli kjent, bygge vennskap og forståelse, og spille sammen uten grenser av noe slag. Dessuten skal vi bade og kose oss!

Dette var en liten oppsummering av vinteren og planene framover. Det er gledelig at så mange støttet oss etter vår presentasjon i Struga denne sommeren, og takk også til alle dere som syntes at å gi en spilletime var en utmerket julegave til dem som har alt. Det går som alltid direkte til arbeidet.

Se ellers bilder på FB.


 

Vennlig hilsen
Sissel Grøndahl,

Leder, Friendship Through Music